Hydratace jako klíč k pevnému zdraví a krásné pleti

Aktualizováno: 16. čvc 2020


Léto doslova klepe na dveře a s ním všechny oblíbené prázdninové aktivity. Také se už nemůžete dočkat dovolené, letní pohody a slunečních paprsků? Právě v tomto ročním období je však náš organismusmnohem náchylnější k dehydrataci. Jak jí účinně předcházet a radovat se ze zdravě vypadající a svěží pokožky? O důležitosti vody pro náš organismusi pleť jsme se rozepsali v dnešním článku.




Voda = základ života


Každá buňka našeho těla obsahuje vodu. Celkově se až 70 % lidského těla skládá z vody. Tato zázračná tekutina je pro nás doslova životně důležitá. Stará se o přenos živin do buněk a tkání, zajišťuje termoregulaci, odvádí odpadní látky, podílí se na trávení potravin, hraje důležitou roli v regulaci krevního tlaku aj.


Právě z těchto důvodů je nutné zaměřit se na dostatečnou hydrataci. Obzvlášť v létě, kdy jsme vystaveni vysokým teplotám, prašnému prostředí a dosyta si užíváme vodních radovánek v chlorované nebo slané vodě.



Jak poznáte, že vašemu tělu chybí voda?


Pravděpodobně vás jako první napadne obligátní pocit žízně. Bohužel však ve chvíli, kdy začnete pociťovat žízeň, vaše tělo již trpí 1—2 % dehydratací, které je potřeba předcházet.


Na dehydrataci vás na první pohled upozorní vysušená pokožka, Pleť ztrácí svou zářivost a působí unaveně a mdle. Často se objevují také šupinky a popraskané rty.


Dalším spolehlivým ukazatelem nedostatečného pitného režimu je tmavá barva moči, bolest hlavy, špatná nálada, únava či malátnost. V nejzávažnějších případech vede dehydratace až k tvorbě ledvinových kamenů a celkovému selhání organismu.


Abyste nejen v letních měsících předešli vzniku těchto komplikací, je potřeba se zaměřit na vyváženou kombinaci vnitřní a vnější hydratace. Jak dosáhnout ideální symbiózy?




Dbejte na dostatečnou vnitřní hydrataci


Prvním a zároveň nejdůležitějším krokem je poskytnout tělu vláhu zevnitř prostřednictvím dostatečného pitného režimu.



Kolik tekutin bychom měli denně vypít?


Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Vždycky přitom závisí na ročním období, fyzické námaze a vaší hmotnosti. Obecná doporučení hovoří o 25–30 ml na kg hmotnosti. Myslete na to, že do celkového denního příjmu tekutin se započítávají i veškeré potraviny, z nichž některé jsou velmi bohaté na vodu (ovoce, polévky, vodnaté druhy zeleniny).


Pít byste měli ideálně několikrát denně přibližně 200 ml vody. Nárazové pití velkého množství tekutin není ideální azbytečně zatěžuje organismus. Pokud na pití během dne zapomínáte, zkuste ho spojit s některými denními rituály nebo si stáhněte chytrou aplikaci do telefonu.





Jaké druhy nápojů vybírat?


Pro naše tělo je nejvhodnější klasická pitná voda. Ta je totiž pod přísným hygienickým dohledem, tudíž zdravotně nezávadná a také minerálně vyvážená. Nejméně vhodné jsou, jak jistě tušíte, „barevné limonády“, které jsou plné cukru, barviv a dalších přídatných látek. Odvodňovací účinek má káva a samozřejmě také alkohol.

Obzvlášť v létě, kdy naše zahrádky produkují vynikající ovoce a bylinky, je ideální ozvláštnit pitný režim domácími limonádami. Jaké jsou u nás a mezi klientkami nejoblíbenější?


Nechte se inspirovat našimi tipy na osvěžující letní drinky.


Domácí citronáda


Dopřejte si pořádnou dávku vitamínu C a hydratace. Na výrobu citronády vám bude stačit 1 litr vody, šťáva z 1 citronu a 2 lžíce kvalitního medu. Přidat můžete jakoukoliv svoji oblíbenou bylinku — od máty přes mateřídoušku, bez, saturejku, meduňku až po oregano.


Náš tip: Drink klidně doplňte i o své oblíbené sezónní ovoce, rozhodně nebudete litovat!